Kim olduğumuzu tam olarak bilebilir miyiz? Kendimiz hakkında bildiğimiz her şeyi paylaşmak ister miyiz? Johari Penceresi’nden bu soruların ikisine de gelen cevap “Hayır”!
Johari Penceresi, bulucuları Joseph Luft ve Harry Ingham’ın ilk isimlerinden oluşturulmuş ismiyle insan ilişkilerine anlam verebilmek üzere geliştirilmiş oldukça ilginç modellerden biri.

JOHARI PENCERESİ

Johari penceresine göre insanın sosyal hayatını aşağıdaki 4 bölge yönlendiriyor:

A-Kendiyle ilgili bildiği ve etrafına bunu göstermek istediği (FREE AREA)
B-Kendisiyle ilgili bilmediği fakat etrafındakilerin fark ettiği (BLIND AREA)
C-Kendisiyle ilgili bildiği fakat etrafından sakladığı (HIDDEN AREA)
D-Ne kendisinin ne etrafındakilerin kendiyle ilgili bilmediği özellikleri (UNKNOWN AREA)

Johari Penceresini yönetimde nasıl kullanabiliriz?

Kişilerin, “A” bölgesinde diğerleriyle çalışırken en etkili ve üretici hallerinde çalıştığı gözlenmiş. “A” bölgesi iyi iletişimin ve yardımlaşmanın yaşandığı; bunun karşılığında güvensizlik, belirsizlik, sürtüşme ve yanlış anlamaların yer almadığı bir bölge.
Bu bölgenin alanını arttırmamızın en iyi yolu yukarıdaki grafikte yer alan “B” bölgesinden pay almamız! Geri bildirim yapmanın ve dinlemenin önemi burada yatıyor. Dikkatle ve detaylı olarak hazırlanmış geri bildirimler, yöneticilerin, çalışanlarına kendileriyle ilgili bilmedikleri özelliklerini, yani “B” bölgelerini keşfetmekte ışık tutabilir.

Geri bildirimleri can kulağıyla dinlemenin de buradaki önemi açık. Geri bildirimleri dinlerken, “Bu anlatılanların benimle ne ilgisi var?” diye karşınızdakine kızdığınız anda geri dönüp Johari penceresini hatırlayın: Duyduklarınız muhtemelen sizin kendinizle ilgili bilmediğiniz özelliklerinize işaret etmekte! Günün sonunda görmek istediğimiz şöyle bir pencere:

Ya diğer alanlar?

“C” alanı, yani kendimizle ilgili bilip diğerlerinden sakladığımız özelliklerimizin olması son derece normal. Hepimizin, başkalarına söylemekten çekindiği ve işini etkilemeyecek olan şahsi korkuları, endişeleri, sırları olabilir. Burada önemli olan bu alanın çok geniş olmaması… Çok fazla saklanan bilginin hepsi şahsi olamayacağından, bu durum kişinin gizli planlarının, manipulatif amaçlarının olmasına işaret ediyor. Tahmin edebileceğiniz gibi, “C” alanının geniş olması iş hayatı açısından hiç de sağlıklı bulunmuyor.

Diyorum ki şu gizli hazinelerinizden kurtulun da hem siz rahat edin hem hepimiz!
“D” alanının genellikle daha genç ve deneyimsiz insanlarda geniş olduğu ortaya çıkmış. Henüz potansiyellerini bilmeyen gençlere yardımcı olup, başarılı olacakları alanların önünü açmak ise yöneticilerin onlara yapabileceği en büyük iyilik olacaktır.